بصیرت؛ درس مهم عاشورا برای منتظران ظهور
نظام نوین اسلامی
جهان زیر سایه ی اسلام

مام شناسی
معرفت به امام در اوج جلوه­های بصیرت است. بصیرت به آنکه امام چه جایگاهی دارد؟ چه اهدافی را دنبال می­کند؟ چه دغدغه ای دارد؟ منتظر چیست؟ چگونه باید او را یاری کرد؟ وظیفه دیگران در قبال او چیست؟
منتظر وقتی جایگاه بی بدیل ولی خدا را دریافت که سخن و رفتار او نشانة الهی دارد و رفتار او باذن و ادارة الهی است جز بر مسیر الهی نمی­گوید و نمی­رود وَ ما یَنْطِقُ عَنِ الْهَوى‏ J إِنْ هُوَ إِلاَّ وَحْیٌ یُوحى‏ [۱]؛ “از هوا و هوس سخن نمی­گوید،سخنان او وحی الهی است”.
چون فهمید ولی خدا، تنها راه هدایت است نه یکی از راه ها و کشتی نجات امّت است که جز همراهی با آن، طوفان بلاست و غرق شدن هرچند اگر پسر نوح باشی با کشتی و نوح اگر نباشی غرقی.
“السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا سَبِیلَ اللَّهِ الَّذِی مَنْ سَلَکَ غَیْرَهُ هَلَک‏[۲]؛ سلام بر تنها راه الهی که اگر کسی جز آن رود هلاک می­شود”.
“مَثَلُ أَهْلِ بَیْتِی فِیکُمْ کَمِثْلِ سَفِینَةِ نُوحٍ مَنْ رَکِبَهَا نَجَا وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهَا غَرِق[۳]؛ اهل بیت من ، چون کشتی نوح اند، که هر که سوار کشتی نوح گردد، نجات یافته و هر که آن را ترک گوید، غرق شود”.
آن گاه خود را با تمام وجود همراه ولی خدا می­کند ”فَمَعَکُمْ مَعَکُمْ لَا مَعَ غَیْرِکُم‏[۴]؛ با شماییم، با شما، نه با غیر شما”.
چون دریافت ولی خدا دل سوزترین و مهربانترین است؛
با تمام وجود به او عشق می­ورزد، عشقی آگاهانه به ولی خدا که مهربان و دلسوز است و جز او راهی به هدایت نیست. پس باتمام وجود خود را تسلیم راه و مسیر او می­کند.”فَأَبْذُلَ نَفْسِی وَ مَالِی وَ وُلْدِی وَ أَهْلِی وَ جَمِیعَ مَا خَوَّلَنِی رَبِّی[۵]‏؛ فدایت پدر و مادرم، اهل و مال و خانواده­ام و آنچه خدا به من داده است”.
بصیرت این که امام از او چه می­خواهد؟ چه وظیفه ای در قبال او دارد. ولو امام او در دوران غیبت است، ولی از منظر او غیبت به مثابه مشاهده و دیدار اوست .چرا که به وظیفه آشنا و به آن عمل می­نماید.

 

زمان شناسی
“الْعَالِمُ بِزَمَانِهِ لَا تَهْجُمُ عَلَیْهِ اللَّوَابِس[۶]؛آنکه زمان و زمانه خود را بشناسد، دچار تردیدها و سردرگمی نخواهد بود.”در برخی روایات، زمانی به معنای سلطان و حکومت آمده است که “إِذَا تَغَیَّرَ السُّلْطَانُ تَغَیَّرَ الزَّمَانُ [۷]؛ چون حکومت تغییر می کند،زمان تغییر می یابد”. حتی آمده است:”إذا تغیرت نیة السلطان تغیر [فسد] الزمان [۸] ؛چون نیت و اداره حاکمان تغییر می یابد، زمان و زمانه تغییر می یابد”. اراده آنان در زمان تأثیر دارد . اهل بصیرت به زمان و اوضاع سیاسی و اجتماعی زمان خود آگاهند.
حضرت امیرالمؤمنین(ع) به فرزندش فرمود: “عاقل بایستی که … اهل زمان خود را بشناسد”.[۹]‏
یار امام حسین(ع) و یار حضرت مهدی(عج) و منتظر واقعی، اهل بصیرت است. چون بصیرت دارد و در حد توان شناخت به امام و جایگاه بی بدیل او دارد؛ درمی یابد که چرا ولی خدا “صلح حدیبیه” را می پذیرد و آنگاه بر او نمی آشوبد و بر او اعتراض نمی کند.
فهم اینکه ولی خدا به دنبال حفظ دین است. روزی دین با شهادت او حفظ می­شود و روزی با عدم شهادت او و ماندن و تحمل کردن اذیت و آزارها، روزی حفظ دین با شهادت حسین(ع) است و روزی با آتش­بس امام حسن(ع) و باقی اهل بیت(ع) تا مهدی(عج) که عمری تحمل می­کند و روزی ظهور می نماید.

 

دشمن شناسی
دشمنان امام و حقیقت و خوبی ها ـ آنان که ارزش ها را به مسلخ می برند و با خرافه سازی و بدعت سازی و تحریف، پلیدی ها را به جای دین و به جای هادیان قرار می دهند ـ دلسوزان دین و ولایت را دشمن و دشمنان دین و اهلبیت را دوست معرفی می کنند.
شهیدان و مجاهدان میدان های مختلف تاریخ ازجمله انقلاب اسلامی را ناجوانمردانه بیگانه از دین و مسیر اهل­بیت، حسین(ع) و مهدی(عج) معرفی می‌کنند و دشمنان راحت طلب عزلت گزیده، جان و دل به بیگانه داده و به دلیل ترس از میدان گریزان را ولایتی معرفی می‌کنند. (بصیرت جبهه واحد دشمنان در شکل استکبار (صهیونیسم و نفاق) و چهره دجال گونه تفرقه افکنی و اتهام کفر و شرک به این و آن).

 

آینده نگری و برنامه ریزی
“یَخْرُجُ أُنَاسٌ مِنَ الْمَشْرِقِ فَیُوطِئُونَ لِلْمَهْدِیِّ یَعْنِی سُلْطَانَه‏[۱۰]؛ گروهی از مشرق برمی خیزند و زمینه ساز تسلط و حکومت حضرت مهدی(عج) می گردند”.
حرکت برای ظهور و زمینه سازی ظهور بدون برنامه ریزی معنا ندارد. بدون آینده نگری و برنامه ریزی انتظار ادعایی بیش نیست که منتظران واقعی خستگی ناپذیر، پنهان و آشکارا در تلاش و کوششند. “الدُّعَاةُ إِلَى دِینِ اللَّهِ سِرّاً وَ جَهْرا”.[۱۱]

————————————————————————-

 

  • پی نوشت ها:

 

  • ۱٫سوره نجم ،آیه ۳و۴٫
  • ۲٫ بحار الانوار، ج۹۹،ص ۹۸ .
  • ۳٫ بحارالأنوار، ج ۲۳ ،ص ۱۰۵ .
  • ۴٫ بحارالأنوار، ج۹۷ ،ص۳۴۱ .
  • ۵ .بحارالأنوار، ج۹۹ ،ص ۱۱۸ .
  • ۶٫ الکافی، ج۱ ،ص۲۶ .
  • ۷٫ بحارالأنوار، ج۷۲ ،ص۳۵۸ .
  • ۸٫ غررالحکم، حکمت ۳۴۳ .
  • ۹٫ سوره حجرات، آیه ۱٫
  • ۱۰٫ بحارالأنوار، ج۵۱،ص۸۷٫
  • ۱۱٫ بحارالأنوار، ج۳۶ ، ص۳۸۶٫
  • پدیدآونده: محمدصابر جعفری
  • منبع: شبستان

میزبان مارکت

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: سه شنبه 12 دی 1391برچسب:,
ارسال توسط سید محمد علمداری
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 6
بازدید ماه : 143
بازدید کل : 4644
تعداد مطالب : 105
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1